Dag 22 t/m 24 | Oppdal - Skeikampen - Oslo - Frede - Reisverslag uit Almkerk, Nederland van carolaenpaul - WaarBenJij.nu Dag 22 t/m 24 | Oppdal - Skeikampen - Oslo - Frede - Reisverslag uit Almkerk, Nederland van carolaenpaul - WaarBenJij.nu

Dag 22 t/m 24 | Oppdal - Skeikampen - Oslo - Frede

Door: Paul

19 Juli 2019 | Nederland, Almkerk

Onze dag begint zonnig, slaperig van de korte nacht en met aanwezige spierpijn.
We eten lekker een hapje in de eetzaal en nemen een bakkie. Vandaag rijden we naar Skeikampen voor onze laatste overnachting op Noorse bodem en maken onderweg een aantal stops om meer moois te zien van dit land.
Zo is onze eerste stop bij 'Mågålaupet'. Een waterval die zich diep in de rots heeft gesleten. Plat vertaald betekend deze plaats 'darmkanaal' en daar heeft het ook wel iets van weg met al die straffe bochten en heftige stromingen.
De stromingen zien we zo'n 10 meter diep onder ons doorgaan en het is oppassen dat je er niet in valt. In het bruisende water weet ik niet hoeveel kans je maakt om er ook weer bovenop te komen. Mooie plaatjes levert het in ieder geval wel op! :)

Onze tweede stop is bij viewpoint 'Snøhetta'. Dit kost een kleine wandelroute van 1,7km (enkele reis) en zo'n 120 hoogtemeters. We begonnen vol goede moet aan de tocht, waarvan je het eindpunt al kon zien en het pad rolstoelvriendelijk is. Die moed veranderd al snel in het aanmoedigen van onze benen. Ze hebben het zwaar hoewel het pad verder goed te lopen is. We geven ze dan ook voortdurend rust door even te pauzeren en lopen daarna rustig door.

Bovenaan kijken we uit op een grote vallei die groen begroeid is met daarachter de bekende bergtoppen. Dit keer kun je behoorlijk ver kijken en is het ook een flinke vallei. Hier schijnen ook Muskoxen te lopen, die eruit zien als een soort extreem langharige koeien, en proberen ze te spotten met de camera. Anderen hebben een verrekijker mee maar die zien er niet veel meer, zeg maar geen, als wij op deze warme dag.

We lopen hetzelfde pad terug en vervolgen onze weg. Onze 3e stop is bij 'Fokstumyra park' waar vooral in de ochtend Elanden gespot kunnen worden. Hoewel het 13:15 is gaan we toch van start in de hoop nog een glimp op te vangen van dit prachtige dier. We lopen weg in onze lange-broek outfit en het zonnetje begint goed door te komen. Zo op de vlakte begint tussen de bergen in begint het best warm te worden. Over deze vlakte keken we gisteren uit tijdens een stop met de Elanden Safari.

Het is een ronde van zo'n 7km en door de warmte is het behoorlijk zweten. Geen beschutting en we lopen dan ook maar rustig door. We lopen over voornamelijk 'single track' en paden van aardegrond, stenen of houten vlonders. Die stenen voelen voor Carola niet prettig aan, die heeft wat last van haar voeten. We lopen langs een observeerpost voor vogels en nemen hier een stop om te genieten van de schaduw en een zuchtje wind. Als we bij de auto terug zijn kleden we ons snel om naar luchtigere kleding en rijden door naar Dombas waar we gisteren ook een stop gemaakt hebben voor een ijsje, wat eten en de start van de Elanden Safari. Hier nemen we weer een ijsje en rijden door naar onze overnachtingsplek.

Als we daar aan komen lopen de koeien midden op de weg. Tegenliggend verkeer moet zelfs stoppen omdat een koe aan de grill van de auto staat te sniffelen. De dieren kijken niet op of om naar de auto's. We stoppen even voor het tegenliggend verkeer en wanneer we willen rijden besluit een van de koeien over te steken waarop we maar een draai aan het stuur geven.

In Skeikampen krijgen we een zeer ruime kamer appartement toegewezen waar zelfs een sauna in zit! Helaas komen we daar de volgende ochtend pas achter, anders hadden we hier nog even van kunnen genieten al weet ik niet of we daar nog energie voor hadden. We zijn best vermoeid. We slapen dan ook heerlijk!

Dag 23 | Skeikampen - Oslo
Vandaag staat de rit naar Oslo op de planning. We doen het rustig aan, de reistijd bedraagt iets van 3 a 3,5 uur en we moeten uiterlijk om 19:00u bij de veerpont zijn om erop te rijden. Tegen 11:00u rijden we weg en komen rond 15u aan in Oslo. We parkeren de auto en lopen een ommetje naar en door het centrum waar leuke winkelstraten te vinden zijn en besluiten van het lekkere weer te genieten door een terrasje te pikken. Hier blikken we terug op de vakantie.

Tegen 17u zijn we terug bij de auto en rijden vast langs de paspoort controle. Het schip arriveert tegen 18:30 en het uitrijden duurt wat langer dan verwacht. Eenmaal op het schip vertrekt deze rond 19:45. Vanaf het bovendek hebben we mooi uitzicht op de stad Oslo en alle eilandjes eromheen. Met een gangetje van zo'n 30 km/h varen we tussen al die eilandjes heen. Een schitterend gezicht.
We varen nog een lange tijd tussen deze stukken land door, het is namelijk een beste reis om op open zee terecht te komen. Tegen 23:30 gaan we dan toch slapen en dan zijn we nog steeds niet op open zee maar wel bijna 300 km verder.

Het slapen op het schip is een bijzondere belevenis. Een klein hutje met twee bedden, een badkamertje met WC en douche. De airco maakt een hoop windgeruis en verbloemd daarmee andere geluiden die op zee of op het schip afspelen.

Dag 24 | Frederickshaven - Almkerk
Om 6:15 spreekt een stem door de luidspreker en kaart aan dat het ontbijt geopend is en worden we eraan herinnert dat je om 07:00u bij het autodeck moet staan wanneer je met een voertuig bent.

We staan op een hydraulische brug die men laat zakken wanneer het autoverkeer onder ons is weggereden. We staan ook precies op het gedeelte wat zakt en de gedacht was enger dan de werkelijkheid. We komen gelukkig goed van wal en rijden naar de eerste de beste tankstation die wat voordeliger zijn dan die van Noorwegen. Hier is het bewolkt en regenachtig, prima weer om mee naar huis te rijden. Verderop in Denemarken breekt de zon weer door en nemen zo nu en dan rustpauze. Tegen 19:30 arriveren we dan op ons thuis adres.

Wat was dit een ontzettend mooie vakantie! We hebben zoveel prachtigs gezien van de natuur, het wild, de uitzichten, de meren, fjorden, noem maar op.. We zijn hier enorm dankbaar voor!
Eigenlijk wilde we nog niet naar huis natuurlijk maar het is ook goed om weer thuis te zijn in je eigen vertrouwde stulpje en eigen bedje.

Dank dat jullie ons volgde en onze verhalen wilde lezen.