Dag 11 & 12, Hoi An & Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van carolaenpaul - WaarBenJij.nu Dag 11 & 12, Hoi An & Hue - Reisverslag uit Hué, Vietnam van carolaenpaul - WaarBenJij.nu

Dag 11 & 12, Hoi An & Hue

Door: Paul & Carola

30 Oktober 2014 | Vietnam, Hué

Voorwoord:
Het lukte helaas niet om het verhaaltje te plaatsen. Daarom nu 2 verhaaltjes in 1 keer. Veel leesplezier!

Dag 11:
Halloa,

Vandaag hadden we geen dagprogramma van Djoser, maar konden we de dag geheel zelf indelen. We zijn eerst gaan ontbijten om 7:30 en hebben nog een liedje gezongen voor Erika. Daarna zijn we doorgelopen naar het centrum van de stad waar moeders graag wat sieraden wilde bekijken. Vlak daarna zou ik m’n pak opnieuw passen om de laatste wijzigen te controleren.

Vervolgens hebben we ons aangesloten bij een groepje dames en heer die ook een aantal huizen of andere bezienswaardigheden wilden bekijken. We hadden namelijk een strippenkaart gekregen hiervoor. We hebben een tempel gezien met diversen beelden van draken e.d. De Japanse brug hebben we ook betreden en we zijn een huisje in geweest wat al 7 generaties bewoont wordt. Het was wel erg warm vandaag en het was meer slenteren dan lopen wat we deden. We zijn ook bijtijds weer gaan lunchen bij een klein restaurantje achterin een straatje. Deze werd geadviseerd door Rene, onze reisleider, en zodoende kwamen we daar uit.

We kwamen het restaurantje aan en namen plaats. Zelf zat ik net in de zon maar nog geen 5 minuten later hadden ze een parasol ergens weggeplukt en opgetuigd zodat ook ik in de schaduw zat. Nadat we drinken bestelt hadden wachtte we op de menukaart maar in plaats daarvan werd de tafel gevuld met borden sla, rijstbladen, vlees, loempiarolletjes en gebakken ei-bladen.

Omdat we met open mond aan het kijken waren, het overviel ons nogal namelijk, werden de rolletjes zelfs voor ons klaar gemaakt door de dames die het eten ook kwamen serveren. Het klaarmaken van de rolletjes ging in hoog tempo en dat hield ook in dat we door moesten eten. De eerste hadden we nog amper op of de volgende werd ons in de handen geworpen. Buiten het feit dat het tempo erg hoog was, was het eten echt overheerlijk! Kortom volop genieten. Ik citeer moeders: We eten straks thuis niet meer anders. Dat zegt genoeg haha. ;). Toen we eenmaal sommige borden bijna leeg hadden, en het was echt veel, werd alles gewoon weer bijgevuld!

Daarna zijn we verder op stap gegaan en hebben we een gebouw bezocht waar ze lampionnen maakten en aan het beeldhouwen waren. Aldaar kregen we ook een optreden van een bandje en danseressen. Leuk om dit mee te maken. Moeders was direct onder de indruk van het getrommel en heeft daar volgens mij uitgebreid van genoten.

’s Avonds zijn we een hapje wezen eten langs de rivier. Een mooi gezicht omdat het dan al donker is en je een uitzicht hebt op alle lampionnetjes die dan branden. De brug bijvoorbeeld was ook mooi verlicht. Moeders heeft een heerlijk soepje op, Carola een pizza en ik een hamburger. Voor ons 2en dit keer dus ook wat minder Vietnamees .

Groeten.

Dag 12:
Goedemorgen,

Vandaag zijn we vroeg opgestaan om ook weer op tijd te vertrekken. Eerst even lekker ontbijten en om 7u vertrok dan de bus. Na een half uurtje kwamen we aan bij de Marble Mountains. Een berg die we beklommen hebben. Het was erg stijl en de treden soms erg hoog. Het kostte dan ook wat inspanning maar eenmaal boven konden we genieten van een prachtig uitzicht over de stad en zee.

We liepen ook een stukje in de berg waar een boeddha stond. Je kon ook omhoog naar buiten kijken wat een speciaal effect gaf. Je moet je eigen voorstellen dat je in een grote ruimte staat in die berg met 2 kleine gaten bovenin waar het zonlicht dan naar binnen komt. Daarbinnen is het behoorlijk groot en er staan diverse beelden met lichtjes eromheen en zelfs een klein gebouwtje. Omdat het net geregend had was het ook nattig en vielen er diverse druppels naar beneden. Je hoorde het dan ook continue kletteren. U kunt u eigen voorstellen: het was hier prachtig.
Om te fotograferen zonder licht was dit ontzettend moeilijk maar hopelijk hebben we wat mooie plaatjes kunnen schieten om een idee te krijgen.

Eenmaal op doorreis hebben we nog een stop gemaakt bij een museum waar diverse beelden werden tentoongesteld. Aldaar ook een wat gedronken en toen op doorreis naar Hue.

In Hue hebben we bij aankomst een bezoek gebracht aan een soort tombe waar een keizer en zijn 300 vrouwen begraven lagen. De keizer had zoveel verschillende vrouwen, omdat hij geen kinderen kon krijgen. Dit lag dus blijkbaar niet aan de vrouwen..

Na dit bezoek zijn we naar het hotel gegaan. Na een uurtje om op te frissen zijn we uit eten gegaan bij een traditioneel Vietnamees restaurant. Hier kregen we ook de traditionele Vietnamese kleding aan. Bij dit restaurant kregen we maar liefst een 10 gangen diner! Naar 4/5 gangen hadden de meesten toch wel genoeg gegeten, dus er bleef aardig wat over..

Morgen kunnen we gelukkig lekker uitslapen, omdat dit ook weer en dag is om zelf te besteden. Morgen vliegen we namelijk pas om 20:00 door naar Hoi an i.p.v. al om 14:00 uur.

Welterusten voor nu.

• 30 Oktober 2014 - 16:32

Ben:

OK dan! Goeiennacht rust en bedankt voor de felicitaties via allerlei wegen ;)...

Jullie hebben die 'rustdagen' natuurlijk hard nodig, zo veel indrukken te verwerken ;).

• 30 Oktober 2014 - 18:11

Gerrit:

Leuk hoor om jullie te kunnen volgen met deze verhalen.
    rust lekker uit morgen. en geniet er van, (dat doen wij (ik) hier ook :) )

groetjes

• 30 Oktober 2014 - 21:16

Ben:

Ik ben wel erg benieuwd naar de foto's van Ha Long Bay!

Dat moet erg mooi zijn, dus zorg voor opgelade accu's van de camera's ;).

Weltruste!!

• 31 Oktober 2014 - 16:08

Oma Vd Wiel:

Oma is vandaag even komen lopen, en zitten zellig aan de koffie. Het is zulk mooi weer hier 19 graden in de zon, en dat voel goed buiten. Oma zegt dat ze zuurkool met worst eet vanavond, het lijkt oma lekkerder dan kikkers en slangen ( met een knipoog van oma).
    Veel plezier en tot ziens, geniet er maar van,
    Dikke kusjes van Oma Marie.

Oma maakt het prima !