Dag 15 | Stokmarknes - Solvær - Reisverslag uit Solvær, Noorwegen van carolaenpaul - WaarBenJij.nu Dag 15 | Stokmarknes - Solvær - Reisverslag uit Solvær, Noorwegen van carolaenpaul - WaarBenJij.nu

Dag 15 | Stokmarknes - Solvær

Door: Paul

10 Juli 2019 | Noorwegen, Solvær

Omdat de laatste dagen zeer intensief waren en soms tot in de late uurtjes duurden hadden we de wekker op 09:00u staan en dat was plezierig. We hebben relaxed ontbeten, o.a. nog wat voor dit blog geschreven (dag 11, 12) en zijn rond 11:30 vertrokken naar Solvaer. Ook deze keer hebben we een pond op de route en nu hebben we wel het plan deze te nemen zoals gepland.

We hadden echter geen idee hoelaat deze zou vertrekken en wat de betaalmogelijkheden zijn. Hoewel we met 300 kronen van huis gingen, overgenomen van Elly & Johan, hadden we deze vrij snel uitgegeven (we houden niet van contanten op zak) en hebben tot op heden 1 keer Noorse kronen gepind omdat de pizzaboer ons vroeg met cash te betalen (en hielp ons de automaat op de hoek te vinden). Afin, we hebben dus geen Noorse kronen op zak en pinnen op dit moment alles waardoor we voor ons gevoel een gok namen om zonder cash de pont te nemen.

Na een kwartier rijden kwamen we aan bij de pont en moesten hier een klein uurtje wachten en eigenlijk vloog de tijd voorbij. Hij kwam een kwartier voor tijd aan wal en je ziet vanaf dat moment van alles gebeuren. Wagens die het schip afrijden, een medewerker die de kaartjes afrekent (gelukkig, je kan pinnen!) en fietsers, motoren en andere voertuigen die de pont oprijden. Het meest opvallende vonden we de romp van het schip die in zijn geheel omhoog gehesen werd net voor het aanleggen. Je ziet een punt zo de lucht in wijzen.

De tocht duurde een half uurtje op rustig water en gaf ons een prachtig uitzicht op de fjorden met bedekte sneeuwtoppen, het rustig kalvend water, de wolken die zich sieren om de fjorden. Mooi om te zien.

Ondertussen doen ze het goed bij de cathering, onze neuzen ruiken namelijk allerlei lekkers en lopen uiteindelijk met een muffin weg. Lekker even smullen.

Ook het half uurtje vliegt voorbij en we mogen weer vertrekken. Ook aan deze kant van het water is het een kort ritje van een half uur. Een 80 weg die veelal veranderd in 60 en weer terug naar 80. We genieten van het prachtige landschap en komen aan op een klein eilandje van Solvaer en checken vast in rond 13:30.

We krijgen weer een houten hutje op palen met een prachtig uitzicht op het water en de fjorden daarachter. Wat boffen we weer!

We besluiten in de buurt een rondje te wandelen en lopen naar de Fiskerkona. Onderweg zien we een industrieterrein waar ze vissersnetten wassen in een grote trommel om ze te ontdoen van zeewier. Verder zien we grote houten rekken die gebruikt worden om vissen of krabben aan te drogen. Althans, dat is wat internet ons verteld over deze gigantische apparaten. Ik schat dat de rekken, ik noem het maar in 'dakopstelling', zo'n 4 tot 5 meter hoog zijn. Eenmaal in de buurt van de Fiskerkona geeft dit ons uitzicht op zee, het eilandje Skrova, een groot cruiseschip en alle activiteiten in de haven. Denk aan bootjes voor dagtochten of speedbooten voor ervaringen met meer adrenaline.

Na onze wandeling terug besluiten we nog langer van dit zonnige weer te genieten door lopend naar de winkel te gaan en nog wat boodschappen te halen. Een relaxed dagje dus en maken ons deze dag verder niet te druk.

Dag 16 (donderdag 11 juli) volgt later. We gaan op tijd ons mandje in zodat we de pond naar Skutvil op tijd kunnen nemen. Tot snel..

• 11 Juli 2019 - 19:19

Ben:

Sweet dreams!

• 12 Juli 2019 - 13:21

Gerrit:

Hoogte 4 á 5 meter schrijf je zo hoog als de garage moet worden dus

• 13 Juli 2019 - 18:20

Ja zoiets inderdaad. Die hoogte klopt ook wel. Ben je inmiddels al verder aan het bouwen of nog geen antwoord gehad?