Dag 11 & 12 Alta - Tromso - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van carolaenpaul - WaarBenJij.nu Dag 11 & 12 Alta - Tromso - Reisverslag uit Tromsø, Noorwegen van carolaenpaul - WaarBenJij.nu

Dag 11 & 12 Alta - Tromso

Door: Paul

07 Juli 2019 | Noorwegen, Tromsø

We zijn inmiddels een paar dagen verder en zien nu (pas) weer kans om een terugblik te schrijven. Om het leesbaar te houden hebben we het in 2 stukken opgeknipt (Dag 11, 12 en Dag 13, 14)

Dag 11 was een reisdag van Alta naar Tromso. Overigens: de auto is zelf niet vochtig van binnen blijkt, het zijn echt onze wandelschoenen die niet naar bloemetjes ruiken. Die liggen nu dus netjes opgeborgen in de kofferbak.
De route van deze dag liep langs de kust waar je uitzicht had over het water met daarachter tal van bergen. Een aantal van die bergen bevat weer sneeuw op de top terwijl anderen begroeid zijn met groen en bomen. Schitterend om te zien, zeker wanneer je meerdere variaties bij elkaar hebt op verschillende afstanden.

We hadden 1 stop ingepland op 'Kvaenangenfjellet' waar we wat langer de benen zouden strekken en tegelijkertijd konden genieten van het uitzicht. Deze dag was bewolkt en dat maakt voor het uitzicht onderweg niet veel uit. Op deze hoogvlakte heb je daar dan meer last van waar we dan spreken over 'mist'. Het viel dan ook tegen toen we eenmaal bovenop waren. Om die reden hebben we besloten om niet naar de top te lopen en zijn doorgereden. Een stukje verder zijn we dan toch gestopt bij een restaurantje wat zich ook op de berg bevind. Hier hebben we wat gegeten. Zeg een Hamburger met friet :). En terwijl we aan het eten waren trok het zo nu en dan open. Perfect! Je had dan uitzicht over een mooi berglandschap, toppen bedekt met sneeuw, tussen de bergen water met kleine eilandjes door rotsen die net boven het water uit wisten te steken. Nog geen 5 minuten later was het weer mistig en was het mooie landschap 'verdwenen'.

Eenmaal in Tromso aangekomen konden we het niet laten om eerst een foto te maken van de, voor ons, gigantische brug die het centrum met de rand van de stad verbindt. Daar vandaag was het nog een half uur rijden (30 km) naar onze eindbestemming van die dag: camping 'Skittenelv'. Hier regende het volop en we zijn dan ook vrij snel na het uitpakken naar bed gegaan.

Dag 12 Tromso
We zijn rond 08:00u opgestaan en na een rustige start vertrokken naar Tromso. Na meerdere bewolkte dagen is het nu dan compleet onbewolkt en zonnig! Geweldig weer dus en wij trekken ook direct de korte broek aan. We bezoeken als eerste het fjordengebied 'Storsteinen'. We laten ons op ruim 400m hoogte brengen door de kabelbaan. Uit voorzorg neemt Carola een jas mee en trek ik een lange broek aan, eenmaal boven blijkt dat absoluut niet nodig het is daar namelijk net zo warm als beneden.
Vanaf deze berg zien we Tromso goed liggen tussen alle berggebieden en water in. Het is onbeschrijfelijk hoe gaaf dit eruit ziet. Het moge duidelijk zijn dat dit een ander landschap betreft dan Nederland. Bergen zover het oog kan zien, toppen bedekt met sneeuw en water zoveel dat je het niet op kan.

Op de fjord waar we stonden hadden we overigens ook plekken sneeuw (ondanks de temperatuur van zo'n 20 graden).
Naast deze prachtige natuur zie je ook duidelijk het vliegveld van Tromso, verschillende cruiseschepen en de 2 (gigantisch hoge) bruggen die het eiland bereikbaar maken voor wegverkeer (al is er ook nog een tunnel aan de noord-oost kant van Tromso maar die valt 'lastig' te zien vanaf de fjord). Hier hebben we genoten van onze lunch en zijn daarna neerwaarts gedaald met de kabelbaan. Eenmaal terug bij de auto trek ik mijn korte broek aan en legt Carola haar jas weg. Het is inmiddels lekker op temperatuur.

We rijden naar de Brosmetinden trail. De route ernaartoe, een kustroute die een uur kost vanaf Tromso, is al genieten. Deze trail ligt aan de rand van Noorwegen en arriveren daar rond 14u. Het is een trail van ongeveer 2,5 km heen en 2,5 terug en maakt het vooral vermoeiend door de stijging van de route. Hoewel we het pad prima konden belopen, een soort 'all-way-trail' met een stenen pad en aardegrond daaromheen, leek het op sommige stukken meer op traplopen door de sterke stijging. In totaal hebben we ruim 300m 'geklommen'. Terwijl je naar boven loopt heb je bijzonder mooi uitzicht, eenmaal boven is dat adembenemend (bijna letterlijk door de klim). Rondom heb je namelijk een bijzonder mooi uitzicht. Het gigantische meer achter ons omringd door bergen, de zee die je oneindig ziet liggen, de bergen/fjorden links daarvan bedekt met sneeuw, diverse rotsen die net boven water uitsteken en lijken op kleine eilandjes, de glinsteringen van de zon die weerspiegeld in het rustige zeewater… wauw!

Terug naar beneden kost minder energie, hoeven we niet te stoppen al voelen we de bovenbeentjes prima door het afremmen naar beneden.

Ondanks dat het 16:30u is besluiten we nog een trail te lopen in/naar Trehørningen. Dat blijkt later geen goede keus geweest te zijn. De route bestaat uit een snelle stijging in het bos. Je moet je voorstellen dat de ondergrond van aardegrond of eigenlijk modder is door de natte omgeving. Hoewel het nog steeds zonnig is, is ook deze omgeving net van de regen af. We besluiten dan ook op 2/3 van de route om terug te keren. Er zitten zulke stijle stukken tussen dat we dat niet aandurven. Hoewel we het eindpunt niet gehaald hebben kunnen we wel genieten van een mooi uitzicht. Dit keer zien we een langgerekt dal van links naar rechts en een berg aan de overkant. Aan onze rechterzijde zien we de zee met verschillende fjorden eromheen.

Eenmaal terug bij de auto keren we richting ons huisje waar we de lasagne van de avond ervoor opwarmen en weer op krachten komen. We dutten nog even en om 21:15 vertrekken we richting Hillesøytoppen. Hier willen we graag heen om de midzomernachtzon nogmaals mee te maken. Na een rit van ruim anderhalf uur komen we onderaan de berg uit. We stappen uit en kleden ons om door de temperatuurdaling. Het is dan zo'n 14 graden en het briesje voelt fris aan. Net voor ons vertrekt een stel en een groepje van 3. Dit keer is het een enorm stijl pad. Dit keer wordt de trail ook beleid met een soort reling van touw wat bedoeld is om jezelf omhoog te trekken. Hoewel we het erg spannend vonden hebben we de toch naar boven wel gehaald (en ook op tijd)! In totaal hebben we zo'n 200m geklommen.

Bovenop hebben we met z'n allen genoten van de middernachtzon die zich boven de stillen zee afspeelt en het bijkomende uitzicht om ons heen. Het gaf ons een bijzonder mooi uitzicht over het vissersdorpje waar je veel gekleurde huizen ziet. Deze huizen zijn gemaakt van hout en vervolgens in een kleur blauw, geel of oranje geverfd. Een typische uitstraling van Noorse huizen. Daarnaast liggen witte strandjes met oranje/rood achtig wier, verschillende ronde rotsen omringd met prachtig blauw water. Ook hier doen de fjorden op de achtergrond mee. Omdat deze op verschillende afstanden liggen zie je ook een witte waas ontstaan des te verder de fjord ligt. Wanneer de zon onder de beperkte wolken door schijnt weet je niet wat je ziet. Het zachte licht wat neervalt op de bergen, de schaduwen die ontstaan door de vissershuisjes, het strand wat uitlicht tussen het donkere zeewier.. Gewoon prachtig!

De tijd tikt voorbij, de zon gaat niet onder en blijft ook nu ver boven horizon. Net voor 00:30 besluiten we, net als de andere inmiddels deden, terug te keren naar de auto. Dit keer niet via het stijle pad maar via een omweg die 'minder stijl' is. Op sommige punten na klopt dat ook wel.

We eindigen onderaan op een wit strand en kunnen het niet laten om nog even een selfie te maken terwijl het 01:00u is en we dik aangekleed zijn! We stappen snel in de auto en rijden richting ons huisje. Rond 02:45 liggen we dan op bed, de wekker wat later zodat we niet 'al te gaar zijn' de komende dag.

Misschien leuk om te weten. De routes hebben we gebaseerd op onderstaand blog (in volgorde nummer: 2, 1, 7, 6)

• 10 Juli 2019 - 08:41

Ben:

Leuk om te lezen, zat gelopen dus!

Die huizen hebben volgens mij die specifieke kleur in alle vissersdorpjes over de hele wereld. Heb het al vaker gezien. Zal is ff googlen, wat dat ook al weer inhoud; (na 5 minuten nog niet echt iets kunnen vinden. Maar dacht dat het te maken had met het gevaar van het water/zee dat schippers niet terug zouden komen. Dat daarom de huizen blauw zijn geverfd. Maar details en bevestiging daarover blijft nog ff uit.)

Slapen gaat wel een beetje? Ondanks dat het niet echt donker wordt? Ik wordt zelf al snel weer wakker als de zo'n opkomt namelijk...

Groetjes!

• 10 Juli 2019 - 14:49

Ha Ben, is dat zo? Dat wisten we niet nee. We zijn wel benieuwd waar het precies voor is dan. Inmiddels hebben we ook wat foto's toegevoegd, dan kun je zien wat we bedoelen.

Het is prima slapen. Meeste kamers hebben een verduisterend gordijn. We zijn vermoeid genoeg van de reis en impressies om te kunnen slapen.

Gegroet

• 10 Juli 2019 - 18:38

Ien:

Leuk om jullie belevenissen te lezen, mooie foto's !! Geen muggen meer daar langs de kust of andere beesten ?

• 13 Juli 2019 - 18:25

Ha moeders, geen muggen meer nee. Tot vandaag eigenlijk (13 juli). We werden vandaag weer flink bestookt door muggen maar hadden gelukkig ons flesje nog en dat werkt gelukkig goed.