Dag 17 | Solvaer - Fauske - Reisverslag uit Fauske, Noorwegen van carolaenpaul - WaarBenJij.nu Dag 17 | Solvaer - Fauske - Reisverslag uit Fauske, Noorwegen van carolaenpaul - WaarBenJij.nu

Dag 17 | Solvaer - Fauske

Door: Paul

12 Juli 2019 | Noorwegen, Fauske

Vandaag zijn we, met 6:30 op de wekker, vroeg opgestaan. Dit alles om op tijd te zijn bij de pont van Solvaer naar Skutvika die om 8:15 van wal steekt namelijk. We ontbijten wat en rijden om 7:45 richting de pont zoals gepland. Het is 5 minuten rijden en we sluiten achteraan in rij 2. De pont die aan komt varen is niet overdreven groot en lijkt van hetzelfde kaliber als tussen Melbu en Fiskebøl van 2 dagen terug.

Even later blijkt dat er ruim meer voertuigen zijn dan de pont aan kan. De eerste autos van de 2e rij kunnen er nog op. Laat staan de achterste van deze, pak hem beet, 100m lange rij. Balen dus!

We keren om en nemen de additionele route over de weg via Narvik die dik 7 uur duurt i.p.v. de geplande 5 en het dubbele aantal KM's bevat dan die met de veerpont met zijn 230 KM. Ach, er is weinig keus en onderweg hebben we genoeg te zien. Vandaag is het dan weer strak zonnig en goed warm, als het aan ons had gelegen hadden we deze dag gewisseld met die van gisteren maar we doen het met wat we krijgen.

Tegen de tijd dat we bij Ballangen rijden, we zijn dan ruim 4 uur en 200+ km verder, komen we erachter dat we alsnog een pont nodig hebben en betrappen we onszelf dat we blind varen op onze navigatie 'Google Maps'. Auw…
In Solvear hebben we namelijk de route optie meegegeven 'veerdiensten vermijden' om de additionele te volgen. Maar wat blijkt nu, we hebben sowieso een pont nodig om zuidelijker te komen. Er is gewoon geen weg in Noorwegen die deze noord en zuid streek met elkaar verbind en daarom heeft de navigatie de kortste overtocht geselecteerd. Op dat moment zien we dat we ook van Lodingen naar Bognes hadden kunnen varen. Dat had in tijd ook zo'n 5 uur in beslag genomen en in totaal 290 km. Oef.. Een tegenvaller.

We wantrouwen direct onze navigatie en prefereren de bewegwijzering boven de navigatie. Die geeft dan ook aan dat we de pont van Kjopsvik naar Drag moeten hebben en die afslag nemen we dan ook maar ondanks dat Google Maps iets anders zegt.

Alsof we met de neus in de boter vallen worden een eind verderop aan de wegbelijning gewerkt. Een vrachtwagen die met een spuitstuk de middenlijn met gele verf aan het bespuiten is. Ineens wordt duidelijk waarom we eerder een grote vrachtwagen met waarschuwingsborden tegenkwamen die rustig reedt. Alles gebeurt in een split second en ik hou weliswaar zoveel mogelijk afstand van de spuitmachine maar blijf wel op het asfalt rijden en met de zijkant rijden we dan ook door een soort wolk van verf. Mmm, geen blauwe maar een gele auto zo dadelijk. Afin, we hebben geen tijd om te stoppen en het leed is toch al geschiet. Geen tijd omdat we er net achter komen dat de pont om 14:00u afvaart en het is 13:35 en nog zo'n 15 minuten rijden. De eerstvolgende vaart weer om 16:00u en gezien de nodige tijd die we in de auto hebben gezeten vandaag, terwijl dat niet nodig blijkt te zijn, willen we alle reistijd tot een minimum beperken.

Gelukkig komen we op tijd aan. Ook hier zijn we even bang dat er niet genoeg plek is maar niets is minder waar. Op de pond kunnen we even rust nemen en zien we overigens dat er geen verf is blijven hangen op de auto, gelukkig.

De verdere rit rijden we relaxed naar onze bestemming in Fauske.

Na het eten nemen we nog even een kijkje bij de Saltstraumen. Hier dachten we even van de zon te genieten, die we de hele dag gezien hadden, maar stelde zich op deze locatie verdekt op achter de wolken helaas.
Saltstraumen is een verbinding met de zee waar je het water duidelijk naar binnen of naar buiten ziet stromen afhankelijk van de getijden. Omdat deze doorgang 150m breed is en er veel water inlands kan gaan (ik meen tot 3 km diep) gaat het water met een ongelofelijke snelheid in of uit. Op een schema stond aangegeven dat het maximaal 9,6 knopen gaat. Zeg maar zo'n 18 km/h! Dat is ook goed te zien door alle stromingen en kolken die er zijn in het water. Bijzonder om te zien en mee te maken. Blijkbaar is dit ook een aantrekkelijk gebied voor vissers. De kant stond er vol mee en diverse bootjes zochten een kolk op zodat ze op 1 punt bleven drijven.

Hierna zijn we weer terug gegaan naar de camping. We zijn gaar van het reizen, dus gaan vroeg slapen. Morgen hopelijk weer een wat actievere dag :)