Dag 13, 14, 15 en 16 - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van carolaenpaul - WaarBenJij.nu Dag 13, 14, 15 en 16 - Reisverslag uit Bắc Hà, Vietnam van carolaenpaul - WaarBenJij.nu

Dag 13, 14, 15 en 16

Door: Paul

02 November 2014 | Vietnam, Bắc Hà

Goedemorgen! Inmiddels is het maandag ochtend en hebben we nog wat verslagen voor jullie. Vandaar nu 1 dikke klapper met wat nieuwtjes ;). PS: Voor degene die het reisverslag ook gehad hebben van Djoser (waarin staat wat we van dag tot dag doen): we lopen met onze dagentelling op deze site 1 dag achter (niet makkelijk maar kom ik ook pas later achter: Dag 13 is dus eigenlijk al dag 14 volgens het Djoser reisdocument).

Vrijdag 31 oktober (dag 13).
We zijn ’s ochtends naar de keizerlijke stad gelopen om daar een blik te werpen. Dit werd ook wel de Imperial City genoemd. Dit is het verblijf geweest van de keizer met diverse gebouwen. Er staan nu nog maar enkele gebouwen die gerestaureerd zijn. De overige gebouwen die verloren zijn gegaan tijdens de oorlogen wil men opnieuw opbouwen maar daar zijn ze nog mee bezig. De film die we daar op locatie te zien kregen gaf een goede indruk over hoe het eruit zag in die tijd. Nu zie je vooral muren en een grasveld waarbij je de nodige fantasie nodig hebt om het je in te kunnen beelden.

Vervolgens zijn we in een lokaal tentje wezen eten waar de mensen doofstom waren. Hier zag je ook duidelijk geen verschil tussen het woon en werk gedeelte. De keuken konden we zo inkijken toen we met de trap omhoog liepen, we aten wat op de 1e verdieping namelijk, en als je naar de WC wilde moest je eerst de slaapkamer door waarna je in de badkamer uitkwam en je daar gebruik kon maken van het toilet. Erg leuk om zo mee te maken.

Daarna zijn we nog even de markt op gelopen en hebben wij, Carola en ik, nog wat schoenen gekocht. Afdingen is niet mijn ding maar van 2,7 miljoen heb ik er 2,1 miljoen van weten te maken. Zeg maar zo’n 80 euro voor 3 paar schoenen. Van de lokale gids kreeg ik later te horen dat het “normaal” is om een halve ton te betalen per paar schoenen. Het had dus beter gekund maar voor zo’n eerste keer ook niet overdreven slecht. Ik zal toch nog een keer op cursus moeten bij ome Wout. ;).

Op het einde van de middag zijn we terug naar het hotel gegaan om van daaruit weer gezamenlijk te vertrekken naar het vliegveld. We zijn rond 19:30 opgestegen en rond 20:30 geland in Hanoi waar we een overnachting maakten in een Spaans hotel.

Zaterdag 1 november (dag 14)
Vanuit Djoser werd er een wandeling georganiseerd langs een aantal plaatsen in Hanoi zoals het graf van Ho Chi Minh, de één pilaar pagode en de tempel van de literatuur. We zijn hier met de hele groep naartoe geweest.

Op de eerste locatie zagen we de verblijfslocatie van Ho Chi Minh. Het huis wat voor hem bedoeld was en waar hij in het begin ook in gewoond heeft. Een groot huis, bijna een kasteel, wat helemaal knal geel geverfd is. Veel overheidsgebouwen en grote huizen zijn geel in Hanoi. Ze zullen het wel een mooie kleur vinden. Daarnaast stond een houten hutje met 2 verdiepingen waar Ho Chi Minh de laatste jaren heeft doorgebracht. Een bescheiden hutje met 2 kamertjes boven en 1 beneden. Naja kamer, beneden was het een open ruimte waar overigens ook de bekende 3 telefoon toestellen stonden waar Ho Chi Minh de oorlog mee dirigeerde tegen de Amerikanen.

Op de 2e locatie, de tempel van de literatuur, zagen we heel veel (bijna) afgestudeerden waar ze in nette pakken of pakjes liepen. Een mooie omgeving met veel bloemen en plantjes. Achterin waren ook wat beelden te zien. De (bijna) afgestudeerden komen daar blijkbaar om foto’s te maken, zodat ze deze bij hun diploma kunnen laten zien.

Daarna werden we aan ons lot overgelaten en konden we zelf op pad. We zijn toen eerst druk op zoek geweest naar een lakenzak omdat we te horen kregen dat dat wel verstandig was voor de Homestay (het blijven slapen bij lokale mensen). Daar hebben we een best eindje voor gestruind. Het was ook echt struinen want het was zo’n 31 graden met een gevoelstemperatuur van zo’n 39 graden. Behoorlijk warm dus! Onderweg een restaurantje opgezocht waar we lekker hebben gegeten waardoor we daarna weer met frisse moed verder konden.

Een paar straten verderop zagen we dan veel meer winkeltjes waar we dan ook prijs hadden. Moeders was overigens niet van het shoppen af te houden want die vond het allemaal erg interessant. 

We zijn onze weg vervolgd en hebben nog een hoop winkeltjes gezien en bezocht. Niet alleen de winkelstraatjes werden onveilig gemaakt door ons, ook de markt bleef niet bespaard. Maar zover ik weet hebben we niets meer gekocht.

Door al het geslenter was de energie best op en zijn we teruggegaan naar het hotel. Daar hebben we nog wat frisse kleding aan gedaan voor de volgende dag. We moesten namelijk een tas klaarmaken voor 4 dagen die we in het noorden nodig hebben en de reistas zou dan in het hotel achter blijven waar we 5 november weer terugkomen. Dus gauw nog even iets fris aan en een snelle douche, zodat we weer even vooruit konden.

Nadat we wat gedronken hadden zijn we op weg gegaan naar het treinstation waar we met de nachtrein om 20:30 zijn vertrokken. Een klein en knus kamertje kregen we waar moeders samen met Rene, onze reisleider, Thi, onze lokale gids, en met een andere onbekende Vietnamees op een kamer lagen. Carola en ik lagen samen met Jarco & Ingrid in een coupé. Een ander jong stel van 25 jaar oud waar we gezellig mee gekletst hebben en het goed met elkaar kunnen vinden. Om 22:45 ging iedereen toch slapen waar we ieder uur van de klok ongeveer toch wel gezien hebben. Om 5 uur en zo’n 330 km verder werden we gewekt want niet veel later zou de trein op plaats van bestemming zijn.

Aldaar, inmiddels zondag 2 november (dag 15) zijn we in een restaurantje in de buurt wezen ontbijten. Lekkere omelet of gebakken ei op en zijn we doorgereden van La Cai, want hier kwamen we aan met de trein, naar Bac Ha. Het busje wat ons bracht had het er maar moeilijk mee want het was een steile klim van soms wel 10%. Terugschakelen naar z’n 1, airco uit en deur open. Na een reis van 2,5 uur waren we dan boven in het stadje aangekomen.

Daar gingen we direct de zondagsmarkt op. Hier zagen we veel kraampjes met behoorlijke diversiteit. Kleding, doeken, heel veel gekleurde tassen, fruit, groenten, beschilderde doeken, messen, scheppen, knipbeurten, scheerbeurten, kreeft, aal, vis, vlees, varkenskoppen, kippen, honden, varkens en zelfs waterbuffels werden verkocht!

Hier heeft moeders een leuk gekleurd tasje gekocht samen met een kussensloop. Carola is ook druk bezig geweest met onderhandelen en heeft een gekleurde tas gekocht van 720.000 voor uiteindelijk 300.000 Vietnamese dong (zeg 12 euro). Netjes dus!

Daarna zijn we met de bus iets verderop afgezet, zo’n 3 minuutjes rijden, en zijn we verder gaan lopen naar onze Homestay. Dit was zo’n 20 minuutjes lopen met onze bepakking van 4 dagen. Onderwijl hadden we een schitterend uitzicht over de velden en bergen waar de wolken tussendoor dreven terwijl er op het land werd gewerkt.

Eenmaal aangekomen bij de homestay, op 900 meter hoogte, krijgen we onze kamer (voor de hele groep) met bijbehorende faciliteiten en uitzicht te zien. Iedereen heeft een dun matrasje met een dikke slaapzak erbij. Er zijn 3 badkamers waar je een WC en douche kan vinden MET warm water! Het “hutje” is vrij nieuw en staat strak in de lak. We hebben het dus erg getroffen. Ook hier is het uitzicht bijzonder mooi, dit keer op een andere partij bergen met rijstvelden op de voorgrond.

Nadat we bij de Homestay hebben geluncht met gerechten zoals: beef met ananas, morning-glory, gefrituurde kipbolletjes, frietjes, pompoensoep, varkensvlees en een mandarijn achteraf, wilden we een wandeltocht maken. Het weer zat alleen niet mee. Het regende wat, niet hard maar ook geen miezer. Ondanks dat wilde iedereen toch graag mee. Het leek mij ook erg leuk juist om wat van de mooie omgeving hier te zien. Dus iedereen trok zijn poncho en/of regenpak aan en hebben we een tocht gemaakt van 8,5 Km. Een tocht die door de bergen heen liep met, ook hier, mooie uitzichten. Denk aan rijstvelden, bomen, dorpjes, woningen en lokale bevolking. Een pad wat overigens verhard was waardoor het wel makkelijker begaanbaar was. Over deze tocht hebben we ruim 2 uur over gedaan waar we onderwijl ook nog een tussenstop hebben gemaakt voor een (warm) drankje. Het is hier namelijk zo’n 15 a 20 graden waardoor het voor Vietnamese begrippen erg koud is.

Terug bij de homestay hebben we nog een spelletje, weerwolven, gedaan met de groep (erg gezellig) en zijn we daarna toegeslagen aan het diner. Terwijl het eten werd opgediend, denk aan diverse hapjes zoals kip met groenten, springrolls, rolletje kool met varkensvlees en groenten salade, viel de elektra in het dorpje meerdere malen uit door overbelasting. De bewoners speelden daar snel op in door kaarsjes aan te steken en op tafel te zetten. Kortom: een erg gezellige avond en echt back to basic.

Om 21:15 lag iedereen op bed na wat gedoucht te hebben, terwijl de bewoners de muskietennetten opgehangen hadden. Iedereen was bekaf van de nachttrein en het wandelen waardoor we met z’n allen gelijk in slaap vielen.

Maandag 3 november (Dag 16).
Na een goede nachtrust en lekker ontbijt, pannenkoeken met chocolade saus en banaan, hebben we de Homestay verlaten en zijn we vertrokken richting Sapa wat op 1600 meter hoogte ligt. Een hobbelige busrit maar die ons langs veel mooie uitzichten heeft gereden. We reden eerst terug naar La Cai (Treinstation) waar we een drankje hebben gedronken. Daarna zijn we weer de bergen op gereden naar Sapa. Mooie begroeide bergen en met vele watervalletjes tot grote waterstromen. Zelfs langs de bergpassen worden soms goederen verkocht zoals b.v. vis. Hoe hoger we nu komen, hoe mistiger het wordt. Het schijnt hier ook maar 12 graden te zijn en voor vannacht kan het afkoelen naar 0 graden. Hier kunnen we dus vast aan het Nederlandse weer wennen!

Nu gaan we een hapje lunchen. De rest van dag 16 komt nog ;).

• 03 November 2014 - 08:08

Gerrit:

Leuk hoor, we misten de verhalen al.
    mooi om het gehele reis te kunnen volgen.
    laatste week alweer, geniet er van en tot het weekend.
    groetjes