Dag 17 - Death Valley & Yosemite - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van carolaenpaul - WaarBenJij.nu Dag 17 - Death Valley & Yosemite - Reisverslag uit Mariposa, Verenigde Staten van carolaenpaul - WaarBenJij.nu

Dag 17 - Death Valley & Yosemite

23 Juli 2013 | Verenigde Staten, Mariposa

Vandaag stond Death Valley op het programma. Gelukkig was het minder heet als dat voorspeld was, dus dat kwam voor ons wel goed uit. De warmte van Death Valley was wel hetzelfde als in Nederland. Meteen erg benauwd en daardoor zweette je echt bij iedere stap die je zette.

Ondanks de warmte toch nog aardig wat gezien van het park. We zijn begonnen met het rijden naar badwater, dit is het laagste punt van Noord-Amerika (85,5 meter onder zee niveau) en bestaat uit zoutlagen. Erg apart om te zien. Door het slechte weer van gisternacht lag er ook nog een klein plasje water. Na Badwater hebben we de Artists Drive gereden. Hier hadden we uitzicht over het Artists Palette. Dit is een berg met veel verschillende lagen en kleuren. Erg mooi ook weer! De temperatuur werd helaas wel steeds hoger, dus dat was wel weer wat minder.

Daarna zijn we naar het Dantes View gereden. Het hoogste uitkijkpunt van Death Valley. Hier hadden we dan ook een erg mooi uitzicht. We hadden trouwens verwacht dat Death Valley één grote (zand)vlakte zou zijn, maar niks is daarvan waar. Er zijn veel rotsen en er ook veel planten.

Als laatst zijn we naar de Ubehebe Crater gereden. Deze crater is ontstaan door een vroegere vulkaanuitbarsting en was indrukwekkend om te zien. Het waaide daar overigens ook opvallend hard. Nadat we uitgekeken waren zijn we aan onze lange tocht naar het volgende hotel begonnen welke startte om 14.00 uur en de tomtom geeft aan dat we er om 20.45 zijn. We hebben dus een beste reis te gaan. Onderweg hebben we nog een glimp opgevangen van Scotty’s Castle. We konden dit kasteel helaas niet bezoeken, omdat het vanwege renovatie dicht was.

Om 18.15 uur rijden we al door het Yosemite National Park. Het is echt al zo geweldig mooi om hier doorheen te rijden. Er zijn veel meren en bergen waarbij je op de top zelfs nog sneeuw ziet liggen. Ook hebben we al wat watervallen gezien, waarschijnlijk van smeltwater. Tot nu toe doet Yosemite me erg denken aan het Zwarte Woud wat in Duitsland te vinden is (Carola).

Het hoogteverschil van vandaag is ook wel heel extreem. We hebben het laagste punt van Noord-Amerika, onder de zeespiegel, gehad en in Yosemite zitten we op een hoogte van 9945 ft (3 km). Aan de temperatuur is dit ook goed te merken, we zijn van 104F (~39C)naar nog maar 60F (~16C) gegaan. Net even de benen gestrekt en het was ook wel echt koud buiten!

Over extremen gesproken: uiteindelijk hebben we vandaag zo’n 12 uur in de auto gezeten en ruim 700 Km gemaakt.

We hebben al erg veel zin om morgen dit schitterende park verder te gaan verkennen.

• 25 Juli 2013 - 09:14

Ien:

Hoi Carola en Paul, mooi verhaal weer en schitterende foto's ! Ik zocht in Wikipedia Scotty's Castle en vond een indrukwekkend verhaal. Inderdaad jammer dat jullie het niet konden bezoeken. Groetjes en graag tot jullie volgend verslag