Dag 3 | Arvika - Mora - Reisverslag uit Morkarlby, Zweden van carolaenpaul - WaarBenJij.nu Dag 3 | Arvika - Mora - Reisverslag uit Morkarlby, Zweden van carolaenpaul - WaarBenJij.nu

Dag 3 | Arvika - Mora

Door: Paul

28 Juni 2019 | Zweden, Morkarlby

Deze ochtend zijn we redelijk op tijd uit de veren (08:00 uur). Ontbijten, drinken een bak koffie en pakken daarna alle spullen weer in de auto en maken het huisje schoon (zover we dat vies gemaakt hadden). We overtreffen onszelf door dit in een uurtje te doen waar we gedacht hadden anderhalf uur bezig te zijn. Voordat we vertrekken brengen we nog even de boot terug (dat kon die avond ervoor niet meer).

Eenmaal teruggebracht en uitgecheckt gaan we weer op weg. Voordat we richting Mora vertrekken rijden we eerst naar het 'Glaskogen natuurreservaat'. De wegen ernaartoe bevatten steeds minder asfalt. Uiteindelijk komen we bij een camping aan waar we een routekaartje aanschaffen. Hier zijn namelijk diverse wandelroutes. Gezien de beperkte tijd lopen we een ronde van 5KM. Dwars door de natuur en tussen, uiteraard, de bomen en de meren van Zweden.

Als we goed en wel een eindje aan het lopen zijn nemen we een stukje mee van een andere route omdat die ons mooier lijkt. In mountainbike termen: het betreft een stukje 'single track'. Ofwel: naast elkaar lopen is er niet echt bij. Na 100 meter maken we kennis met de bloedlustige muggen van Zweden. Als een idioot pak ik een potje uit ons tas, die we gisteren met wijsheid hadden gekocht, waarop staat: 'Djungelolja'. Een één of andere anti-muggen spul uit Zweden wat beter schijnt te werken dan alle anti-muggen spullen uit Nederland.
Afin, ik pak het potje, spuit het op de benen en armen van Carola en doe ditzelfde ook bij mij waarna we het gelijk uitsmeren. En warempel, de muggen houden afstand. Voor nu.

We lopen verder door een beboste omgeving die voornamelijk bestaan uit naaldbomen met een hoogte van geschat 10 m. Daarnaast veel groen om ons heen waaronder gras, mos en kleine planten. In de verte horen we vogeltjes fluiten en zien we zo nu en dan ook fladderen. Na een stuk hoogteverschil (in totaal 114m) lopen we langs het water genaamd 'Stora Gla'. Wij genieten enorm van dit uitzicht door het zacht kabbelend water en maken daar ook wat foto’s.

Hierna vertrekken we richting Mora. Een uur verderop komen we bij een uitzichtpunt aan over het Frykenmeer. Dit punt heet de 'Tossebergsklätten'. Het is 1 tot 2 km rijden en er zitten stukken tussen van 20% stijging, iets wat ik op de fiets niet graag doe :).
Van hieruit hebben we een geweldig uitzicht over het landschap. Het langgerekte Frykenmeer is goed te zien met verschillende eilandjes. Verder zien we bossen zover het oog strekt. Kortom, genieten!

Gezien de tijd besluiten we een aantal tussenstops, een voor een wandelroute, de ander een uitzichtpunt met behulp van een kabelbaan, over te slaan. We hoeven niet rauwig te zijn, we hebben veel moois gezien. Om 18:15 komen we aan op onze volgende overnachtingslocatie: Mora parken.